Startside arrow Artikler arrow URMAKERTITTELEN FORVIRRER !
søndag 19. november 2017
URMAKERTITTELEN FORVIRRER ! Skriv ut E-post
mandag 24. november 2008

LIKE AKTUEL ARTIKKEL I DAG SOM I APRIL 2005
URMAKERTITTELEN FORVIRRER
KJØP OG REPARER URET DITT HOS EN FAGURMAKER !


Sakset av FUN fra Aftenposten.
ARNHILD SKRE Først publisert: 18.04.05 | Oppdatert: 28.02.08 kl. 14:28

"Urmakerforbundet"

"Urmakertittelen er dessverre ikke en beskyttet tittel og kan misbrukes av de som har klokkebutikker. Dette forvirrer selvsagt kunden like mye som det skaper problemer for oss som er urmakere." Slik lyder ett av mange hjertesukk fra urmakerbransjen, som har strømmet til min mailboks de siste ukene. Foranledningen var en lite gunstig opplevelse jeg nylig hadde hos en "klokkekremmer". Uansett hvor flotte ur den har i sine kjedevinduer, fortjente ikke butikken bedre navn. Jeg kjøpte en klokke i januar. Den stoppet etter vel en uke og stoppet igjen i påsken. Likevel ville butikken hverken beklage eller gi meg pengene tilbake. Innehaveren påsto dessuten at han som forhandler ikke hadde noe ansvar i saken. Dette gjør selvsagt at en burde lete i ordboken etter styggere ord, men feilkjøpet har forårsaket nok bry. Det får klare seg å spørre hvor mange klokkeselgere her i landet som leker butikk i stedet for å drive seriøst for kunder som vil passe tiden.
Slike spørsmål er det større grunn til å stille enn jeg i min ville fantasi hadde forestilt meg. Faglærte urmakere med serviceinnstillingen i behold har uoppfordret fortalt at man i Norge ikke lenger kan se om en butikk som selger klokker, er en urmakerbutikk. En trenger nemlig hverken være eller ha ansatt urmaker for å melde butikken inn i Norges Urmakerforbund (NUF). Det eneste vilkåret det såkalte "urmakerforbundet" setter, er at butikken har avtale med et verksted der faglært urmaker finnes. Det opplyses ikke om det finnes noen maksimumsgrense for hvor mange butikker som kan ha avtale med samme håndverker.
Dermed har den ærverdige organisasjonen åpnet dørene for alle de useriøse smykkebutikkene som gror opp i norske kjøpesentre. Urmakerforbundet skal ikke lenger sørge for at kunden kan føle seg trygg, eller fremme bransjens vel gjennom å sikre publikums tillit. I stedet heter det at NUF skal være "samlende, motiverende og kunnskapsrik" og "bransjens naturlige system- og kunnskapsleverandør".
Språket på NUFs nettsider stinker blåruss lang vei. Kjennetegnet på siviløkonomenes herjinger er som kjent at det ligger mer grådighet enn fagkunnskap igjen når de har tatt med seg de skyhøye honorarene og gått. I urmakerbransjen har de dessuten gjort det vanskelig å drive for hyggelige folk, fordi folk flest tror de får like god sikkerhet og service i de nærmest døgnåpne kjedebutikkene.
Selv butikker som er kjemisk fri for faglært personell, kan jo henge "urmakerforbundets" logo opp i butikken og villede kundene.
Dette symbolet som oser lupe i pannen og hvit frakk, kan man altså ikke ha tillit til lenger. I stedet må en lytte til de gamle som fortsatt engasjerer seg for bransjens gode navn og rykte:
Kjøp ikke klokke et sted der det ikke finnes urmaker, råder veteranene meg. Spør deg for og be om å få se fagbrev før du gjør kjøp. Bare slik kan du følge med i denne smykkeklokketiden.

 

Arnhild Skre er journalist i kulturredaksjonen. AFTENPOSTEN
 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.