Startside arrow Nyheter arrow Yrkesfaglærer for VG1 på urmakerverksted . nov. 2010
onsdag 22. november 2017
Yrkesfaglærer for VG1 på urmakerverksted . nov. 2010 Skriv ut E-post
torsdag 25. november 2010

Høyskolen i Akershus utdanner yrkesfaglærere til VG1.

På besøk i Sarpsborg hos urmakermester Erik Ødegaard

Cammila Lønseth 
er student ved Høyskolen i Akrshus og får her prøvd seg på å demontere et enkelt veggur

 


Kunnskapsløftet har medført at urmakerfaget går inn under Design og Håndverk VG1. Dette er en utfordring for skolen da det ikke er urmakere til å undervise eleven som ønsker å bli urmaker.
Høyskolen i Akershus ved Kjeller utenfor lillestrøm, har startet med et 3-årig undervisningstilbud for å utdanne yrkedfaglærere i design og håndverk. Dette er et nytt tiltak der den 3-årige høyskoleutdanningen fører frem til en Bachelor-grad og der eleven må ha et svennebrev eller fagbrev for å komme inn. Hun forteller at det er elever i hennes klasse opp til 50 år i alder.
Skolemyndighetene regner dette året i VG1 som det første fagutdanningsår for rettighetselever etter ungdomskolen og dette var årsaken til at en elev ved høyskolen ville besøke et urmakerverksted for å få erfaring og kunnskap om urmakerfaget. Eleven skal i VG1 da få en innledende opplæring i urmakerfaget for å gå videre til VG2 på Kongsberg. Det finnes i dag ingen urmakere som underviser i VG1. Alle elever i dag har 3 år som rettighetsår (rettighetselever) der staten garanterer rett til skolegang. Urmakerfaget har et særløp der vi har 2 år i VG3 = 4 år totalt. Men dette passer ikke inn i den obligatoriske kunnskapsløfte-reformen der skolen sier at 2 år i lære = 1 år på skole. Mange fag ser nå at den tid faget får til utdanning blir for kort.

På vårt verksted i Sarpborg fikk vi da besøk av en meget positiv og hyggelig student på 36 år. Hun hadde fagbrev som blomsterdekoratør og fikk en gjennomgang av hva urmakerfaget hadde av utfordringer.
På verkstedet fikk hun 2 enkle veggursverk for demontering og montering, noe som ga en stor utfordring. Hun fikk se filmer av urets flotte verden og selv se hva små deler i et ur gir av utfordring for opplæring.

Hun oppdaget et fag som har mange områder som hun ikke ante noe om og der vanskelighetsgraden nok var litt større enn hun hadde sett for seg. Det er viktig ikke å skremme en ung elev bort fra et fag med vanskelige oppgaver og hun fikk nå oppleve den utfordring den videregående skolen får rundt om i Norge. En elev som ønsker å bli urmaker må få en meningsfull innføring i et fag som krever motorisk nøyaktighet og trening.
Konklusjonen på 3 dager her i Sarpsborg, er at skolen må få et ferdig opplegg der det burde legges opp til en fjærnundervisning styrt av en urmaker. Hun oppdaget at en lærer får store utfordringer i å motivere og lære opp eleven uten selv å vite noe om urmakerfaget.

Jeg håper at studenten nå tar disse erfaringer med tilbake og forteller høyskolen om urmakerfagets flotte verden som er basert på høye kvalitetskrav der den videregående skolen regner VG1 som det første fagår i en urmakerutdanning som pr. i dag ikke finnes.

Det er flott at skolen nå ser behovet for å lære opp yrkesfaglærere som kan undervise elever i yrkesfag inn under VG1. Men både studenten og jeg stilte spørsmålet om elevene her er for unge til å forstå viktigheten i det de skal lære. En 15-16 års gammel elev er etter studentens mening for ung til å ta sine yrkesvalg.

Men det var et meget hyggelig møte med en meget positiv student som ønsket innføring i et fag hun ikke viste noe om fra før.
 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.