Startside arrow Nyheter arrow tema: yrkesopplæring i Norge for dårlig? sept.2011
tirsdag 21. november 2017
tema: yrkesopplæring i Norge for dårlig? sept.2011 Skriv ut E-post
torsdag 15. september 2011

Det er ikke bare urmakerfaget som sliter med dårlig
utdanning


De siste dager har det i media vært flere artikler og debatter 
om den dårlige fagutdanning i Norge.
FUN har gjennom flere år påpekt at små fag må få en langt 
bedre faglig rettet opplæring og for noen fag er lærlingesituasjonen
meget vanskelig. Fagutdanning må da foregå på alternative 
skoler / privatskoler, 
noe ikke myndighetene har prioritert. Resultatet er
at faglig viktig kunnskap blir borte.
Nå får vi dette også bekreftet fra de store byggfag!



Urmakerfaget har internationalt meget høy kvalitet på utdanning.

Urmakerfaget er blandt de små og utsatte fag. Gjennom mange
år har
opplæring kun vært knyttet til den videregående skole og
lærlingesystemet
her i landet.
Når et fag endrer seg i i folks bevissthet fra å være et flott kvalitetsfag til å
være et fag for batteribyttere på noen få år, er noe fullstendig galt. Folk tror at
fagurmakeren er borte!
Urmakerfaget har vært og er fremdeles tuftet på kvalitet om mekaniske nye
og gamle ur. Våre tusenvis av kulturværdier skal vedlikeholdes faglig og de
nye fine ur må behandles etter fabrikkenes normer og krav.

Har en reform noengang laget et bedre fag?
FUN har ropt vasko i mange år. Reform 94 og nå kunnskapsløftet, har bare
medført en forværring i faglig kvalitet. Faget selv blir ikke hørt og det som
var 5 års utdanning er nå redusert inn i det videregående 3-årige
skoleverket til noe skolen selv tror er bra. Hvis ikke faget passer inn i
den 3-årige videregående skolereformen, må det tilpasses til det uansett!
Fagets egne ønsker og timetall når ikke frem.

Fag er ikke like!
Vårt fag er tuftet på internationale normer og krav. Det er ikke noe Norge
kan finne opp her. Andre skoler rundt om i verden har en 3 eller 4 årig ren
skoleutdanning på høyt nivå. Vi har i Skandinavia kun en skole, den svenske,
som er godkjent for sertefisering av fagurmakere etter de internationale krav.
Norge er ikke engang med i diskusjonen her! Hvis norske elever vil utdanne
seg internationalt, må de til Sverige, men der er det rift om plassene og
egentlig ikke plass til noen fra Norge!
Danmark og Finnland har i mange år hatt meget gode skoler selv om de
ikke er godkjente for den internationale Wostep-krav, ligger de langt over
den norske utdanningen.

Elever blir motiverte og dyktige når utdanningen er bra.
Det er viktig at de elever som velger en fagutdanning, føler at de ikke blir
"lurt" inn i en stor skuffelse. Gode opplæringsplasser blir mere og mere
vanskelig og faglig krav til opplæringsplassen er ikke på plass. Elevens
kvalitet og motivasjon står og faller med den mulighet som tilbyes uten
noen form for kvalitetssikring fra faget. Små fag trenger motiverte og
dyktige fagfolk. Det er de som skal føre håndverket videre. Daler kvaliteten
i en utdanning, er det ikke eleven som merker dette først, det er faget og
til sist kunden! 15 elever, som nå har begynt på den 1-årige skolen, skal ha
hver sin 2-årige læreplass til neste høst. De som gikk i forrige årskull,
11 stykker, har fylt opp tilbudet av læreplasser og ikke alle fikk læreplass.
Det er det samme antall elever som i Sverige med dobbelt så mange
innbygere. Men skolen i Norge må ha 15 elever inn i en klasse,- da er
de fornøyde i den videregående 1-årige urmakerskolen!

Byggfag reagerer på dårlig utdanning.
Når vi nå hører og leser at store byggfag reagerer, viser dette at
kunnskapsnivået, også der resursene er store, nå er merkbart redusert.
De store fag med de største resurser, reagerer nå kraftig! Det er meget
bra!

Skal vi i Norge akseptere at myndighetene raserer fag etter fag og at
nødvendig kunnskap blir borte?

FUN kommer til å følge dette opp videre og kjempe for at vårt lille fag
skal kunne bestå også om 30 år!

Samarbeide over landegrensene?
Vi tror at for små fag som urmakerfaget, er samarbeide over
landegrenser en god løsning og kanskje den eneste gode løsning.
Norge klarer ikke ikke alene å beholde fagets kvalitet. Vi er milevis
fra de krav i dag og vi må samarbeide.

Noen trenger å tenke nytt,- det haster!

www.dagbladet.no/2011/09/15/kultur/debatt/kronikk/yrkesfag/handverkere/
18139141/


www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7793768

www.aftenposten.no/jobb/article4226646.ece

www.adressa.no/meninger/article1691287.ece
 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.