Startside arrow Nyheter arrow Batteribytte til besvær
lørdag 18. november 2017
Batteribytte til besvær Skriv ut E-post
tirsdag 22. mai 2012
Tenk om konstruktøren hadde tenkt på urmakeren!

Casio digitalur kan by på mye artige utfordringer ved batteribytte.
Kunden kommer inn ,med sitt ur og ber om batteribytte,- jeg kan vel vente, det tar vel ikke lang tid?




Utfordringen møter oss fagurmakere alt ved første skrue,- og det er mange av dem!
Tett med skitt,- frem med børsten og trykkluft. Sitter skruen fast, eller har vi mulighet til å løsne den? Erfaring tilsier at her er det ren bingo!
Først 2 skruer i baksiden av uret som medfører ingen ting. Så de 4 skruer som holder remma. Den ene sitter skikkelig fast, mens en av de andre går rundt i gjengene. Men ut skal de!
Så av med bakdeksel og der møter vi 4 nye skruer som holder remma og frontdeksel. alt fullt av skitt! 10 skruer er nå fjærnet fra uret bare for å få byttet batteriet!
Forsiktig prøver vi å løsne baklokket uten å ødelegge pakningen som her må bestilles original hvis den er defekt. Børste bort skitt og blåse vekk rusk. Baklokket endelig av og et nytt plastdeksel kommer til syne. Det må fjærnes før vi kommer inn til batteriet og urverket. Så er det å finne ut hvilken side klemma til batteriet skal åpnes. Det er ingen piler eller tegn som forteller dette og vi vet at Casio har mange forskjellige slike utgaver. Med en liten skrutrekker åpner vi batteridekselet og endelig kan batteriet fjærnes! Nytt monteres inn og deksel lukkes (sitter det fast mon tro?) Så er det å lete etter AC-punktet. Det burde være her? Jo et ørlite merke med AC viser at her kan vi kortslutte mot batteriet. Bra,- uret starter.
Litt silikon på baklokkpakning og håpe på at den ligger rett i sporet og så starter monteringen. husker jeg nå hvordan det var mon tro? 4 skruer først, men hva skal monteres sammen? Her finner vi selvfølgelig løsningen og etter 10 skruer der en går rundt uten feste, er uret montert sammen, klar til å stille til rett tid. Sekund, timer, minutter, dag, dato og år skal stilles og uret er klart til utlevering til sin eier.
Kunden har forlengst fått beskjed om å ta seg en god tur på torget, og vårt problem er hva vi skal ta betalt for dette. Uret koster nytt litt over 1000,- og vi har brukt en snau time + batteriet.

Ja, urmakerens verden kan virkelig bli satt på prøve her da kundens smertegrense langt er overskredet!
Men vi kunne jo ha kassert uret?????
En urmaker hadde jo solgt det for 3-4 år tilbake som et godt digitalur som tåler det meste, å da så!
Men skal vi nevne den skruen som ikke sitter, eller skal vi håpe på det beste?

Får kunden i dag vite om dette ved kjøp av et nytt komplisert og moteriktig ur? Har konstruktøren på fabrikken totalt mistet gangsynet eller vil produsenten ha slike historier som denne på trykk? 
Kvaliteten blir proposjonalt dårligere med produsentens annonseskryt, men er våre kunder tjent med dette i fremtiden? 



 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.