Startside arrow Nyheter arrow Kritikken mot Swatch Group øker over hele verden
tirsdag 21. november 2017
Kritikken mot Swatch Group øker over hele verden Skriv ut E-post
tirsdag 29. mai 2012
Kritikken mot delenekt fra Swatch Group får urmakere over hele verden til å rase!
FUN får nå lesebrev fra sine medlemmer som er fortvilet (trykk på "les mer")
Selvstendige urmakere er sinte over ikke å få deler til vanlige urmerker som de i generasjoner har reparert og kansje også solgt til eieren.
FUN kjenner til at det flere steder i verden er igang aksjoner mot Swatch Group for å få de til å snu. Dette er meget viktig for den frittstående urmaker og for urmakerfagets eksistens også i Norge. Alle fagutdannede urmakere bør kunne få deler til alle normale ur som de i generasjoner har fått. Kunder bør kunne få sitt ur reparert hos sin urmaker uten å sende uret til et sentralt fabrikk-verksted som de ikke stoler på og kjenner. Når verdens største urprodusent Swatch Group, nå stopper salg av urdeler til Omega, Longines, Rado, Tissot og Certina, får dette stor betydning for alle frittstående fagurmakere.
Norges Urmakerforbund ( NUF)og Fagurmakerne Norge (FUN) har i felleskap anmeldt Swatch Group til konkurransetilsynet i Norge for om mulig få stoppet dette.
FUN har fått tilbakemelding fra kunder som har disse ur og som aldri mere vil kjøpe ur fra Swatch Group hvis ikke dette blir endret.

Fra en av FUN,s medlemmer har vi i dag fått følgende hjertesukk:

Viser til svaret fra SGN til det svenske urmakerforbundet.
SG sier at kundene selv kan sende inn reparasjoner direkte til deres verksteder. Dette er helt nye rutiner ut i fra hva som tidligere har vært vanlig i bransjen og jeg finner dette meget merkelig ut i fra at SG vil ha kontraktsfestet og kontrollert de ulike verkstedene som blir godkjent av SG. Dette betyr at verkstedene som får godkjennelse, får til dels høye investeringskostnader for å tilfredsstille kravene til SG. Parallelt med dette, så sier SG at kundene ikke trenger å bruke disse verkstedene, de kan sende reparasjonene direkte til SG. I denne sammenhengen kan man stille følgende spørsmål: I hvor stor grad vil SG markedsføre ovenfor kundene at de behøver ikke gå via sine forhandlere når det gjelder service og reparasjoner?
Når det gjelder de økonomiske konsekvensene dette medfører for de enkelte verksteder som har gjort sine investeringer for å tilfredsstille kontrakten fra SG, så tror jeg de enkelte verksteder er best i stand til å besvare dette. Men uansett hva svarene blir, så mener vel SG’s økonomer at dette er til det beste for de berørte verksteder.
I tillegg – SG har en anbefalt margin på 25 % på reparasjoner levert fra dem. Anbefalt margin i dette tilfellet er det samme som veiledende utsalgspris og kan sammenlignes med de veiledende prisene på SG’s sine andre produkter. Kan noen gi meg navnet på de forhandlerne som går utover den veiledende prisen som leverandøren har fastsatt på sine andre produkter? SG sier at det er opp til de enkelte verksteder å fastsette utsalgsprisen på reparasjoner levert fra dem, men de anbefaler de veiledende prisene som er satt fra SG. Regner med at SG’s økonomer har analysert hva de enkelte bedrifter har av kostnader og til slutt kommet fram til at en 25 % margin vil dekke disse kostnadene uavhengig av at lokalitetene er eid av innehaveren selv eller om lokalene er leid med en forholdsvis høy husleie.
Konkret eksempel: Jeg sender inn en reparasjon til SG som de tar for eksempel 500,- kroner for. Min andel av dette blir ut i fra veiledningen fra SG kr.125,-. Dette skal dekke forsendelseskostnader, porto og andre driftskostnader. SG sier at vi har en anledning til fri prissetting på reparasjoner levert fra dem. Vi skal være klar over at så lenge kundene har anledning til å ringe SG for å høre hva de tar for en reparasjon, så setter SG urmakerne i en noe merkelig situasjon med referanse til den frie prissettingen som SG selv argumenterer for.
Min påstand er at SG er med på i stor grad å begrense den frie prissettingen for urmakerne i og med at kundene selv kan kontakte SG for å få opplysninger på reparasjonsprisene.
SG sier at prisoverslag fra dem er gratis. Har økonomene der også kommet fram til at å gjøre prisoverslag ikke medfører kostnader for den enkelte bedrift inkludert SG?
Tenk om samtlige urmakere i Norge sendte inn ALT av produkter levert fra dem. Da er jeg ikke så sikker på om prisoverslagene hadde blitt kostnadsfrie..
God pinse!
Hilsen Herulf
 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.