Startside arrow Nyheter arrow Hvem skal reparere dette uret?
onsdag 22. november 2017
Hvem skal reparere dette uret? Skriv ut E-post
fredag 27. september 2013
Hvem skal reparere dette tårnuret i fremtiden?



Bør ikke slike urverk i Norske kirker vært fredet?

Situasjonen i Norge er slik at vi i dag ikke har fagurmakere som spesialiserer seg på restaurering av store tårnur. I likhet med mange land, burde Riksantikvaren i Norge fredet de gamle fine tårnur slik at også vårt land kan ta vare på alle disse mekaniske kulturskatter.

Dagens situasjon er slik at disse fine urverk blir byttet ut med elektriske moderne ur, noe som faglig er forkastelig og historisk sett forferdelig.

Norge burde ha mulighet til å ta vare på våre gamle og flotte kulturklokker i likhet med andre land.
Situasjonen i Norge er slik at vi har en ett-årig VG2-linje på Kongsberg Videregående Skole for urmakere. Dette er eneste utdanning for veggur og litt større ur, men kun en grunnutdanning. deretter skal eleven to år ut i urmakerlære i et land der fagurmakeren omtrent er borte og få har mulighet, kunnskap, økonomi eller verksted til å påta seg det tunge ansvaret for en lærling.

Norge burde, i likhet med de fleste andre land i Europa, ha en urmakerskole etter de internationale krav som i dag settes samt en etterutdanning for å ta vare på vår imatrielle kulturarv.
Men dagens 3-årige yrkesopplæring er mere ment for å få ungdom ut i skolen der skolen skal tilfredstille skolens krav og ikke fagets krav. Vi har inntak av 12 -15 elever hvert år i VG2, mens det blir utdannet 3-5 urmakere med svenneprøve hvert år. Hvor resten blir av, vet vi ikke.

For små og værneverdige fag er lærlingesystemet gått ut på dato.
Det er kun Danmark og Norge som har lærlingesystem for urmakere i hele Europa og begge land strir med å finne gode lærlingeplasser.

Hvem skal så vedlikeholde dette tårnuret i fremtiden og hvem skal vedlikeholde og restaurere de tusenvis av gulvur, veggur, lommeur og fine mekaniske armbåndsur i fremtiden?
Vi er i dag inne i en sterk trend om å ta vare på mekaniske gamle ur, men Norge trenger en bedre utdanning.

Fagurmakerne Norge, FUN har i mange år påpekt dette for våre myndigheter som har tviholdt på VG2 + læretid. (2+2-modellen) Tiden er nå overmoden til å revurdere fagurdanning for små fag og akseptere det faktum at skal vi ha et fagurmakermiljø i Norge om få år, må vi holde tritt med resten av Europa og ikke tro at Norge kan ha en light-verson av en utdanning i fremtiden.

Sverige åpner nå sin nye fine urmakerskole i byen Motala.
Denne skolen er laget etter de nye internationale Wostep-krav som skoler over hele verden følger. De elever som går der, får et internationalt sertifikat.

En mulighet nå er at Norge kan samarbeide med Sverige og få elever inn på denne skolen. Men det har hitill vært meget vanskelig å få aksept for en slik løsning i Norge. Det passer ikke inn i vårt skolesystem.

En annen mulighet er å lage en egen 2-årig fagurmakerskole i Norge etter VG2. Utviklingen med gullsmedbutikker som nå selger omtrent like mye klokker som urmakere, er slik at det naturlige burde være å ha begge disse fag på ett sted. I Pluss-skolen i Fredrikstad, er en slik flott gullsmedskole. Det naturlige da er at denne skolen samarbeider med f.eks. den svenske nye skolen. Men heller ikke dette har vi hatt tradisjon for i Norge. Det er i det hele tatt vært meget vanskelig å få aksept for en fagutdanning i Norge som er tilpasset de krav faget selv setter!

Uansett brenner det et blått lys for fagurmakeren.
Hvem skal vedlikeholde, reparere og restaurere fine mekaniske tårnur og gulvur og alle de flotte mekaniske armåndsur som i dag finnes i fremtidens Norge?
Hvem skal kunne leve av et slikt verksted uten en god utdanning i ryggen?

FUN har påpekt dette i mange år og håper noen nå kan ta tak i dette.

Blir det nå bedre med en ny regjering?
Kan en ny skoleminister være med på å "redde" fagurmakeren og de tusenvis av flotte ur i Norge, så vil det være et formidabelt løft for faget!
Kan en ny skoleminister være med på å tilrettelegge en bedre fagurdanning og etterutdanning for små fag i Norge,- ja da hadde det vært uttrolig bra. For noen fag har lærlingssystemet gått ut på dato!

Visse forventninger har vi nå etter de lovnader og signaler som kom før valget.

Vi ønsker oss forståelse over at det er faget som skal sette normen for en utdanning og ikke byråkraten!








 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.