Startside arrow Artikler arrow Dornbüth versus Nomos. art. av Jon Lindstrøm 2.10.2014
søndag 19. november 2017
Dornbüth versus Nomos. art. av Jon Lindstrøm 2.10.2014 Skriv ut E-post
torsdag 02. oktober 2014
Hvem kjenner urfabrikken Dornbüth?
Men mange kjenner Nomos.
Her kommer en artikkel skrevet av urmaker Jon Lindstrøm.
Dornblüth versus Nomos.

En håndverksbasert og en industribasert urprodusent stiller på startstreken, for anledningen ikled motorsportens vokabular.

Denne gangen tenker vi oss inn i rollen som tilskuer på et høyst fantasifullt bil løp. Fra før vet vi jo, at det alltid har vært tette bånd mellom urindustrien og motorsporten. Altså Dornblüth og Nomos på start streken. To ganske jevnbyrdige konkurrenter, men ut fra helt motsatte forutsetninger. Dornblüth hånddrevet med klassisk muskelkraft, kjemper mot Nomos med moderne IT krefter under panseret. Begge aktørene kan vise til høy kvalitet, men vinner potensialet mellom hånddrevet og IT styrt synes å gå i favør av Nomos. Startskuddet går og Dornblüth blir liggende etter i starten, men husk her dreier det seg om utsøkt fingerferdighet, som naturlig nok ikke akselererer med samme hastighet som moderne CNC maskiner. På tribunen har publikum flokket seg rundt sine respektive bannere. Nomos representert med en flokk høyt kvalifiserte ingeniører og data folk, utstyrt med en imponerende høyteknologisk maskinpark i depotet. Det samme kan ikke sies om Dornblüth, med akk bare noen få urmakere, som standhaftig klamrer seg til sine gamle tradisjoner som supportere. I denne leieren er høyteknologi et fremmed ord, og en kan stille seg spørsmålet, hva har de egentlig har her å gjøre? Med bare en far og en sønn og åtte medarbeidere i depotet, mot Nomos to hundre.

Men etter første passering må Nomos i depotet for å skifte noen tannhjul. Det høye turtallet på Nomos motorene på 21600 svingninger p/h gir grunn til bekymring. Kan vi også ane et streif av blå røyk etter Nomos? Ja se, de må alt etterfylle olje. Dornblüth derimot, som har satset på en mere saktegående 18000 svingninger p/h Glashütte kraftpakke, passerer depotet i godt driv og uten antydning til blå røyk.

Men vi vet fra tidligere erfaring at Nomos mekanikerne er raske på labben. Nå skriker det i gummi i det Nomos etter bare få sekunder akselererer ut fra depotet. Men Dornblüth har også vist solide kvaliteter. Det går støtt gjennom hårnålsvingene, men Nomos tar som ventet innpå med sin høykomprimerte motor etter sveitsisk eta 7001 modell.

Det er fortsatt optimisme og tilløp til jubel i Dornblüth leieren. Men Nomos med sine høyteknologiske muskler har allerede nå vist Dornblüth ryggen. Vi kan vel bare slå fast at dette ikke er et res for likeverdige konkurrenter. Nomos tar ufravikelig fra, og med sine ny konstruerte motorer har de naturlig nok fordeler når det gjelder å akselerere ut av svingene.

Med sin håndverksbaserte produksjon kan Dorblüth bare levere noen få eksemplarer i året. Der i gården er ventelisten på et Dornblüth eksemplar lang, men hvert eksemplar er unikt. Nomos derimot har doblet sin produksjon på få år, og har ikke leveringsvansker. Men la oss følge med på banen.

Tidstakningen er overlatt til det nyrestaurerte observatoriet i Glashütte og målpassering er for anledningen lagt til Nomos nyrestaurerte produksjonsbygning i den gamle Glashütte jernbanestasjonen. Men følg med nå, det kan likevel se ut som siste tog ikke har gått fra jernbanestasjonen i Glashütte. Dramatiske ting er i ferd med å skje på banen under oss. Dornblüth som til nå har ligget flere runder bak Nomos begynner å ta innpå. Nomos har tydelig motortrøbbel. Blå røyk fra eta motoren er nå i ferd med å tåkelegge hele banen. Det er for øyeblikket vanskelig å se hva som skjer! Men der dukker Dornblüth ut av oljetåka og nå går det unna. Nomos er for øyeblikket ute av syne. Vi kan høre spede hurra rop fra Dornblüth leieren, men hva med Nomos? De hadde bare noen få runder igjen til mål passering. Når det gjelder Dorblüth må jeg innrømme at vi har kommet ut av tellingen. Men der! Nomos står i depotet! De to hundre service folkene snubler i beina på hverandre. Dette må dreie seg om et motorskift. Dornblüth tar innpå nå. Vi vet at et motorskift kan gå raskt for seg i Nomos depotet, men hvor fort?

Dette begynner å likne eventyret om haren og sneglen. Dornblüth i solid trav tar innpå, de må riktignok bremse kraftig ned i svingene, og det tar tid å få opp hastigheten på ny. Men det går jevnt og støtt, noe håndarbeidet i produksjonen garanterer for. Det er nå tydelig panikk i Nomosleieren. Vi har nå fått oppdatert rundene, Dornblüth leder med en runde! Og der forlater Nomos depotet med et brøl, eksosanlegget ligger igjen i depotet, ble vel ikke tid til å montere det. Alle de 21600 eta hestene er nå i sving for å komme først i mål. Et tap mot en håndverksbasert konkurrent ville vært forsmedelig.

Dornblüth kommer seg bra gjennom siste sving, men Nomos er hakk i hel. De 18000 Dornblüth håndkreftene arbeider nå for alt hva de er verdt. Det heies ekstatisk fra begge leiere, bannerne svinges i luften. Jubelen fra tribunene drukner i motorbrølet. Ut av siste sving er Nomos fortsatt en hårsbredd bak. Og der passerer begge mål streken på Glashütte jernbanestasjon. Det er faktisk umulig å si hvem som vinner? De passerte målstreken side om side!

 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.