Startside arrow Nyheter arrow Hvem vinner denne kampen? 14.3.2015
onsdag 22. november 2017
Hvem vinner denne kampen? 14.3.2015 Skriv ut E-post
lørdag 14. mars 2015

Smartklokkene tar over. Det mener iallfall samtlige elektronikkprodusenter.

javascript:void(0);/*1426341222725*/

Hva mener urbransjen?
Det er tegn som tyder på at urbransjen sover i timen. Det flommer på av forskjellige smartklokker i fra alle produsenter, og nå kommer det ur som ligner på det normale armbåndsuret.
Alpina er nå med (se link) der de tester ut uret under ekstremsport.
Men er URBRANSJEN med ?

Ser urbransjen nå hva som skjer tro? Er de store urprodusenter i verden klare til å bli med i dette markedet som ikke er styrt av klokkeindustrien, men av elektronikkindustrien og hva forbrukeren vil ha på sin arm.

Den selektivisering som de siste to-tre år har kommet inn i hverdagen til fagurmakeren, kan få større konsekvenser enn det Swatch Group har vært klar over.

IKKE LENGER HVIS, MEN NÅR

Det er ant. ikke snakk om hvis, men når smartklokka vil ta over store deler av volumsalget av ur. Sansynlig kommer dette til å ramme volumsalget av ur meget sterkt og kan snu motebildet dithen at det blir mere og mere tøfft å bruke et smartur på håndleddet enn en Rolex. -hva da?
Her på hjemmesiden til FUN, har vi skrevet om dette i snart tre år. Vi har gitt signaler om at smartklokka kommer og at urbransjen må være obs. Men hitill er det minimalt som har skjedd i Norge og omtrent ingen ting i fra de store aktører før nå i vinter!

Når bjørnen vokner

Alle de store elektroniske aktører er nå på banen. Apple kom nå. Det er rundt 150 forskjellige smartklokker på markedet allerede.
Ingen selger gjennom urhandelen!
Det er mange som mener at urhandelen ikke KAN selge disse da de ikke kan teknologien godt nok.

http://www.arkansasonline.com/news/2015/mar/15/after-apple-watch-swiss-clock-ticking-2/

Årets Baselmesse

For oss som skal ned til Basel i år, kommer det ikke til å bli fokusert på smartklokker, men på kostbare kompliserte og avvanserte arbåndsur der uret må til spesialverksted hver gang det skal til service. De tradisjonelle urprodusenter kjenner nok bjørnen puster dem i nakken, men toer sine hender.

Swatch Group har vært nøtt til å gå ut med informasjoner om at de er med i dette. Men her ser vi den gamle lille Alpina fabrikken som nå kommer blandt de første!

http://clapway.com/2015/03/14/swatch-group-smartwatch123/

Blir dette en kopi av det som skjedde da kvarturet tok Sveits på senga?

Resultatet kan bli at det blir så få fagurmakere tilbake at den selektive service ikke lenger klarer å gi service på alle de mekaniske ur som skal inn til cervice fordi det ikke lenger blir solgt nye dyre klokker! De fleste som elsker ur, elsker mekaniske ur. Mange mener den mekaniske klokka vil øke og bli mere og mere aktuell. Men mekaniske ur trenger service. Også urprodusenten er avhengi av at urmakeren eksisterer i fremtiden! -men er urprodusentene forberedt på hva som kan skje? De vil uansett trenge gode fagurmakere til å gi service på sine ur.

Da våkner nok bjørnen litt sent!

FUN minner om hva vi skrev i okt. 2010:

 
Moss Avis hadde 19.10.2010 en fin artikkel om ur. Den var laget av elever fra Ramberg Skole i Moss.
Er det slik at de yngre bruker mobilen fremfor armbåndsuret?
 
Bruker voksne armbåndsuret mest?

 
De hadde spurt 61 elever i 7.klasse og 17 ansatte på skolen om de bruker armbåndsur. Her er resultatet:

15 stk. av elevene bruker armbåndsur
46 stk. bruker det ikke.
11 ansatte bruker armbåndsur
6 bruker ikke.

Elevene tror at mobilen rett og slett har tatt over denne generasjon som tidskilde.

Et tankekors for urmakerbutikken?

 
< Forrige   Neste >

Ansvarlig for nettsidene: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. , Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.